Logo stávky scénáristů

Stávka scénáristů – vše, co potřebujete vědět

Pokud pravidelně sledujete novinky ze světa filmů či seriálů, nejspíše vám neunikla informace o právě probíhající scénáristické stávce zinscenované sdružením scénáristů WGA. V Los Angeles či New Yorku to tak teď vypadá podobně jako v pravidelných intervalech na václavském náměstí. Pokud si přitom myslíte, že se vás tato stávka ani zdaleka netýká, jste bohužel na omylu. Její důsledky totiž dříve či později pocítí nejen ty největší hollywoodská studia, ale také každý filmový či seriálový fanoušek na světě.

Kdo, co a proč?

Abychom pochopili rozsah, příčinu a možné důsledky této stávky, je potřeba si nejprve ujasnit kdo proti komu stojí, co je jádrem sporu a proč se vlastně celá situace vyhrotila takto extrémním způsobem. První stranou sporu a hlavním aktérem celé stávky je Sdružení amerických scénáristů (Writers Guild of Americka, zkráceně WGA). Jde defacto o odbory zastupující scénáristy filmové, televizní či videoherní tvorby čítající přibližně 20 000 členů, které se právě skrze probíhající stávku snaží vyjednat co možná nejpříznivější pracovní podmínky pro všechny své členy.

A s kým že to WGA tak nekompromisně vyjednává? Odpověď vás nejspíše nepřekvapí. Druhou stranou sporu jsou samozřejmě ty největší producentské a studiové šelmy na trhu, mezi které patří Netflix, Disney, Paramount, Sony, Apple, Warner. Bros Discovery, NBC či Amazon Studios. I ti jsou přitom v tomto sporu, podobně jako sami scénáristé, zastupováni sdružením. Přesněji řečeno jde o sdružení filmových a televizních producentů (Alliance of Motion Pictures and Television Producers, zkráceně AMPTP).

WGA s AMPTP vyjednává už od konce března a jak už vám nejspíše, vzhledem k nynější situaci došlo, vyjednávání se od té doby ani nepřiblížilo něčemu, co by se dalo označit jako „dohoda“ či alespoň „kompromis“. Už 17. dubna se tak převážná většina členů WGA shodla na tom, že bude dříve či později nutné přistoupit k drastičtějšímu opatření, jakým je právě probíhající stávka. A co vlastně WGA požaduje? Především se snaží scénáristům vyjednat lepší finanční ohodnocení, stabilnější pracovní podmínky, vyšší příspěvky do penzijního fondu, bonusy z finančně úspěšných snímků, podíly na zisku z nejsledovanějších streamovacích hitů a v neposlední řadě pak také omezení využívání umělé inteligence při psaní scénářů.

Stávka scénáristů v Los Angeles

Když se přitom podíváme na statistiky, jsou požadavky WGA vlastně zcela oprávněné. Počet scénáristů pracujících za minimální pracovní ohodnocení se za poslední dekádu extrémním způsobem zvýšil. Zatímco v letech 2013 až 2014 to byla pouhá třetina scénáristů, v současné době už jde o téměř polovinu, přičemž cena za scénáře i přes stále narůstající inflaci za posledních pět let klesla o celých 14 %.

Nepostradatelnou měrou k tomuto stavu přispěly také streamovací služby, které nesdílí žádná data o sledovanosti a scénáristům tak nenabízí žádný podíl na zisku ani u těch nejúspěšnějších filmů či seriálů. Scénáristy navíc často najímají jen a pouze na pár týdnů, během kterých mají za úkol daný projekt nějakým způsobem rozjed a vdechnou mu život, načež jsou ovšem propuštěni a nahrazeni někým jiným. Jde o tzv. mini-rooms skrze které producenti a streamovací služby snižují náklady dané show, ve většině případech ovšem právě na úkor scénáristů samotných. Štědré podmínky z běžných televizních produkcí jsou tak dávno pryč a až na pár výjimek se ze scénáristické branže stává branže extrémně nejistá a podhodnocená.

AMPTP ovšem kontruje tím, že některé požadavky WGA jsou naprosto nereálné a pouze brzdí průběh celého vyjednávání. Jako ten vůbec nejspornější bod vyjednávání přitom označuje požadavek WGA na to, aby produkce v budoucnu obsazovaly pořady, filmy i seriály přesně určeným počtem scénáristů na předem stanovenou dobu, nehledě na to, zda jsou u daného projektu potřeba či nikoliv. AMPTP označuje takový požadavek za „náborovou kvótu“ neslučitelnou s tvůrčí povahou celého odvětví. O bodu týkajícího se využívání umělé inteligence je ovšem AMPTP až podezřele potichu. Tady je však potřeba upozornit na skutečnost, že studia nemají vyřešena autorská práva, která právě AI nástroje dost často porušují.

AMPTP tak sice předložila nabídku zahrnující zlepšení reziduí a podílu na zisku za obsah na streamu či zvýšení odměn pro scénáristy, které představuje více než dvojnásobek ročního navýšení platů. Podle všeho se ale tato nabídku ani zdaleka nepřibližuje požadavkům WGA a shoda ve vyjednávání je tak stále mírně řečeno v nedohlednu. Probíhající stávka tak může trvat ještě dlouhé týdny či dokonce měsíce.

Historické okénko

Nejedná se ovšem ani zdaleka o první scénáristickou stávku v historii. Poslední taková stávka proběhla mezi lety 2007 a 2008 a trvala celkem čtyři měsíce. Jádrem sporu byly tehdy dva body. Tím prvním byl nástup online služeb, u kterých nebylo jasně stanoveno, jak na tom budou scénáristé a jejich příjmy v případě, že studio daný projekt přeprodá některé streamovací službě. WGA pak právě v tomto bodě slavila nemalý úspěch, bohužel však na úkor bodu druhého, jež se týkal podílu ze zisků obrovských televizních reality show, jako je Kdo přežije či Amerika hledá topmodelku.

Optimus Prime v Transformers 2

Už tehdejší stávka scénáristů měla přitom neblahý dopad také na celou řadu filmů. Pokud jste měli někdy pocit, že scénáře druhých Transformers, bondovky Quantum of Solace či třeba první sólovky Wolverina nedávají v mnoha ohledech absolutně žádný smysl, nebyl to bohužel jen váš pocit, ale krutá realita, za kterou nemůže nikdo jiný než právě ona stávka. Kromě těchto a celé řady dalších snímků se pak výrazně podepsala také na nejednom světově proslulém seriálů. Své o tom mohou vyprávět třeba zarytí fanoušci seriálů Hrdinové či Ztraceni.

Možné důsledky

A které projekty probíhající stávka ovlivní nejvíce? Nejhůře na tom momentálně jsou pořady, které na rozdíl od běžných seriálů nemívají jednotlivé epizody předtočené dopředu. Stopka tak postihla nejen skeči nabitý pořad Saturday Night Live, ale také světově velice oblíbené talk shows The Tonight Show Starring Jimmy Fellon, Late Night with Seth Meyers, Jimmy Kimmel Live! či The Late Show with Stephen Colbert. Co se pak seriálů týče, byly pozastaveny práce na scénářích k šesté řadě Cobra Kai, třetí řadě Abbott Elementary či třetí řadě Yellowjackets. Čeho se naopak stávka nedotkla jsou scénáře k druhé řadě Rodu draka či druhé řadě seriálového Pána prstenů.

Johny Lawrence v Cobra Kai

Co se pak filmových produkcí týče, některá studia se snaží stávku obejít natáčením v zámoří, kde nejsou WGA tak silně zastoupeny. K tomu navíc buďto uzamkla hotové scénáře nebo se zavázala k tomu, že na place nebudou žádní scénáristé přítomni. V současné době přitom probíhá natáčení čtvrtých Mizerů, další Krotitelé duchů, Nosferatu režiséra Roberta Eggerse, čtvrtý Kapitán Amerika či nový Vetřelec. Odstartování červnových produkcí pak do jisté míry závisí právě na tom, zda bude v té době stávka pokračovat či už nikoliv. Momentálně je nicméně na červen stále naplánovaná produkce Thunderbolts, druhý Gladiátor, Beetlejuice, Juror No. 2 Clinta Eastwooda či další Mortal Kombat.

Jaký dopad nakonec bude tato stávka na všechny výše zmíněné a celou řadu dalších filmů a seriálů mít, na to si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat. Skutečnost, že se u mnohých produkcí kamery stále nezastavily, i přes absenci scénáristů a „script doctorů“ na place, je ale pro většinu těchto projektů mírně řečeno problematická.